Friday, January 28, 2005

»
 
شکل گیری
در شبی سرد و تاریک ، کسی در خیابان می رفت و در گشتن خود در میان کوچه های فقر و تاریکی ، به خانه های بی دود ، کودکان بی نان ، افتادگان در گوشه ی خیابانها ، خانه های سرد و بارانی که نم نم آن به چکه چکه درون خانه بدل می شد را می دید که دل را به درد می آورد. سوز دلی که وی را به یاد آن آشنا انداخت و کوجه گردی هایش لقمه لقمه نان گذاشتنش در دهان یتیمان و گرفتن مشک از دست بیوگان و اکنون مردی افتاده بر بستر با فرقی خونین و شکافته که اصرار بر فرزندان می کند که بگذارید من بروم. بسیاری چشم به راه من اند. بسیاری شب را گرسنه چشم بر درمی دوزند تا کی مرد کوچه گرد از راه می رسد و آنها را سیر می کند. او با فرق خونین و تن پر درد و بی حالش فریاد می زند،" خدا را خدا را درباره ی یتیمان ، مبادا گاه سیر و گاه گرسنه بمانند و حقوقشان ضایع شود." آن شب او چه می کند؟ چگونه در بستر درد و ناتوانی نگران کودکان کوفه مانده است. ؟ آیا ما را نمی رسد که کیسه ی مولایمان را برداریم و در شب شهادت او ، کودکان مظلوم و محروم شهرمان را که از زمان شهادت مولا قرنها چشم بر درمانده اند را بنوازیم ، اشک از گونه هایشان برداریم و یادآور محبت و عشق مولایمان باشیم به انسانها ؟
اینگونه بود که کوچه گردان عاشق برای اولین بار در سال 1379 توسط "شارمین میمندی نژاد" موسس جمعیت امام علی (ع) پایه گذاری شد و به عنوان مراسمی مذهبی و ملی کم کم جای خود را طی سالیان باز کرد.
اهمیت کوچه گردان:
این روزها مردم ما کمتر به قرآن مراجعه می کنند و قرآن در زندگی بیشتر ما کتابی شده است که گاه در ماه رمضان یا در عزا و سر سفره ی عقد تورقی می کشیم و در موارد سرگشتگی از آن استخاره می کنیم.
غافل از این که قرآن کتابی است که برنامه های زندگی ما باید بر اساس آن شکل گیرد و اگر اینگونه بود ، به یقین امروز کشور ما این وضعیت را نداشت. و خدای مهربان در کتاب زندگی بخش خود هر جا که از ایمان آورندگان سخن می گوید ، در بیان مشخصات آنان بلافاصله بعد از اقامه ی نماز به ایتای زکات اشاره می فرماید و از جمله مسائلی که تاکید فراوانی بر آن شده است این است که در اموال هر کس ، حقی برای مسائل و محروم وجود دارد. این به آن معنی است که کمک به یتیمان و محرومان خیر و نیکی نیست، بلکه اعاده ی حقی است که بر گردن ماست و تنها انسانهای با تقوا این حق را می پردازند.پس آنچه معلوم می شود این است عیب از مسلمانی ماست.
بخشهایی از آیات قرآن درباره ی توصیه به رسیدگی به محرومان:
سوره ی بقره آیه 177: نیکوکاری بدان نیست که روی به جانب مشرق یا مغرب کنید، چه این چیز بی اثری است. لیکن نیکوکار کسی است که به خدا و روز قیامت و فرشتگان و کتب آسمانی و پیامبران ایمان آورد و دلهای خود را در راه دوستی خدا به خویشاوندان و بتیمان و فقرا و رهگذران و گدایان بدهد و در راه آزاد کردن بندگان صرف کند و نماز به پا دارد و زکات مال به مستحق برساند و ...
سوره ی بقره آیه 273-274: صدقات مخصوص فقیرانی است که در راه خدا ناتوان و بیچاره اند و توانایی آن که کاری پیش گیرند ندارند و از فرط عفاف چنان احوالشان بر مردم مشتبه شود که هر کس از حال ایشان آگاه نباشد ، پندارد که آنها غنی هستند و بی نیاز و شما باید به فقر آنها از سیمایشان پی ببرید که از عزت نفس هرگز آنها چیزی از کسی سوال نکنند و هر چه انفاق کنید خدا بر آن آگاه است.
کسانی که اموال خود را در شب و روز آشکار و نهان انفاق کنند ، نزد پروردگارشان پاداشی نیکو برای آنها خواهد بود و هرگز از حادثه ی آینده بیمناک و از امور گذشته اندوهگین نخواهند شود.
سوره ذاریات آیه ی 15-19: هر آینه متقیان در بوستانها و چشمه ها باشند و در اموال ایشان حصه و حقی مقرر برای سوال کنندگان و محرومان بود.
اولین سال کوچه گردان : (1379)
اولین سال کوچه گردان به صورت خودمانی و با جمعی کوچک برگزار شد، مسجد رسول الله اطراف میدان حسن آباد با حدود 40 نفر که برای پر کردن کیسه ها و بردن آنها جمع شده بودند. تنها دو سه ماشینی برای پخش کیسه ها وجود داشت و آدرس های پراکنده در حوالی میدان امام حسین و سعدی و دو ساختمان در خیابان حافظ که متعلق به بیخانمان شدگان جنگ تحمیلی بود. پنجره هایی بدون شیشه که با کاغذ و پارچه سوز سرمای زمستان را کمی گرفته بودند. آن سال اول گر چه تعداد کیسه ها کم بود ولی همه بچه ها معتقدند چیز دیگری بود. برای بچه هایی که تا آن سالی بویی از فقر و محرومیت با این شدت نبرده بودند، برای بچه هایی که بیش از 20 سال را در شهری زیسته بودند که در گوشه هایی از آن بچه هایی پابرهنه ، به دنبال ماشین های حاملی کیسه تا صدها متر می دویدند. همه به این فکر می کردند که واقعا علی بودن و در فکر جاری کردن عدالت در کوچه پس کوچه های فقر و محرومیت بودن تا چه حدی می تواند دشوار باشد. وجود و حضور غمگین و نگران مولا علی(ع) در کنار تک تک بچه های یتیم ، بی پناه و تکیده تن احساس می شد و حس لحظه ای از این حضور کافی بود تا انسان دیوانه شود و از خود بی خود شود. آن سال به راستی با وجود محنت ها و تنهایی هایی که بر جمع کوچک چند نفره ی ما رفته بود ، حال و هوای دیگری داشت. آن سال سال جازدنها بود، سال بچه هایی که می آمدند و وقتی کار سخت می شود می رفتند و ما را تنها می گداشتند. سالی بود که سمینار " وضعیت بچه های سرطانی" را با هفت هشت نفر برگزار کردیم . شب های قدر آن سال حال و هوای دیگری داشت. با حضور بچه های "خانه سبز" کودکان فراری . ما آن سال وقت زیادی برای کودکان خانه سبز گذاشته بودیم. نعیم موسوی گروه تواشیح آن جا را، راه انداخته بود و سایر بچه ها به وضعیت درسی آنها در طور سال رسیدگی کرده بودند. آن سال بچه های آنجا را که برخی از کانون اصلاح تربیت آمده بودند ، برده بودیم بیمارستان علی اصغر، بالای سر کودکان سرطانی. شب 19 در نماز خانه بیمارستان علی اصغر(ع) بچه های خانه سبز و اعضاء جمعیت و مادران و پدران بچه های بیمار دعا کرده و برای بچه ها طلب شفا می کردند. آن شب ها در جمعیت دیگر تکرار نشد. آن شبی که اعضاء جمعیت با زاری و فریاد می خواستند درد کودکان بیمارستان علی اصغر را بر تن خود بگیرند و همه یک صدا شفای کودکان را طلب می کدند. انگا تمامی برکت کوچه گردان آن سال از حضور چند نوجوان بی پناه فراری بود که در کنار جوانان جمعیت احساس پناه می کردند.
کوچه گردان سال دوم : (1380)
واقعا اگر انسان نیتی خیر داشته باشد خداوند یاریش می کند. در سال دوم تعداد کیسه های جمع شده به لطف خداوند از 50 کیسه سال پیش به 500 کیسه رسید. آن سال مقارن بود با پیدا شدن بهاره کوچیکه و پدرو مادرش. این خانواده در پارک زندگی می کردند تا اینکه در یکی از شبهای سر پاییز، شارمین در پارک آنها رادیده بود بچه شان راکه از سرما در پارک یخ زده بود به همراه معصومه خانم "مادر بچه " و "آقا فریدون" پدر بچه . رضا(یکی از اعضاء جمعیت) پیشنهاد کرده بود که آنها موقتا به خانه ی او و سعید بیایند و در آنجا ساکن شوند. این خانواده کم کم جای خود را در جمعیت باز کردند و هر یک از اعضاء جمعیت سعی داشتند به نوعی از آنها دلجویی کنند. کم کم معصومه خانم ، خانمی که از پارک به خانه رضا آمده بود ، جوابگوی تلفنهای جمعیت شده بود و آن خانه تبدیل به مقر جمعیت شده بود. با نزدیک شدن "کوچه گردان " آن سال ، آنها هم مانند سایر اعضاء جمعیت برای جمع آوری و تهیه ی مایحتاج به تکاپو افتادند و معصومه خانم توانست از کشتارگاه تهران برای کلیه ی کیسه ها(500 کیسه) گوشت تامین نماید. در سالهای بعد نیز سایر اعضاء جمعیت برای تهیه گوشت به کشتارگاه مراجعه کردند ، ولی هیچکس موفق نبود. خلاصه طرح کوچه گردان به سرعت گسترش یافته بود. در فرهنگسرای دولت آباد ، عده کثیری از بچه ها که توسط "خانم پند" با مراسم آشنا شده بودند جمع آمده و تمام روز مشغول جمع آوری و بسته بندی مایحتاج بودند. بسیاری از کمکها از دانشجویان و دانشگاهها جمع آوری شده بود. بچه های دانشگاه الزهرا با جمع آوری ژتونهای غذای خود و تعویض آن با مواد خشک توانستند بخش چشمگیری از مایحتاج را جمع آوری نمایند. همزمان در تبریز نیز تعدادی از دانشجویان دانشگاه تبریز برنامه ی مشابهی را در سطح چند صد خانوار تدارک دیده بودند.پوشش برنامه از طریق 2 برنامه ی 20 دقیقه ای از طریق شبکه ی 2 سیما باعث شد بسیاری از دانشجویان و مردم با دفتر جمعیت تماس بگیرند و فاتر جدیدی برای جمعیت از این طریق ایجاد شده . در فراخوانی که در روزنامه ها برای تامین وسایل نقلیه درج شده بود شب توزیع تعداد زیادی از مردم برای حضور در پخش مواد غذایی داوطلبانه شرکت جستند و به یاری خداوند و نظر و لطف خود مولا مراسم هر چه با شکوهتر برگزار گردید. پس از توزیع کیسه ها ، مراسم شب قدر در منزل "خانم پند" که فرزندشان را به دلیل سرطان در بیمارستان علی اصغر(ع) از دست داده بودند با حضور دانشجویان برگزار و تا سحر ادامه داشت.



»
 
تاريخچه شكل گيري مراسم دعا:
چند سالي بود كه در شب­هاي قدر كيسه فقير نوازي مولا علي (ع) را بر دوش گرفته و به درب خانه محرومان مي­برديم. اما اين عمل به توصيه مولا نبود :”خدا را درباره يتيمان مبادا كه گاه سير و گاه گرسنه بمانند و حقوقشان ضايع شود. ”
دريك شب قدر درسرزدن به خانه­هاي محرومان معلم مهربان و دل نگرانمان(موسس جمعیت) طرح برگزاري دعا در خانه­هاي محرومين را براي پيوند دانشجويان با خانواده­ها بعد از شب­هاي قدر پيشنهاد نمودند.
مراسم دعا به پيشنهاد. ” شارمين ميمندي نژاد. ” از دي ماه 1381شكل گرفت. اولين مراسم دعا در منزل خانواده زرندي در ورامين در مراسم سالگرد فوت فرزند خانواده برگزار گرديد و از آن تاريخ هرهفته يك، دو يا سه دعا در منزل خانواده­هاي محروم برگزار گرديده است.
نحوه اجراي مراسم:
پس از فراهم كردن مقدمات و برپايي سفره،‌ دعايي بنا به نذر صاحب سفره يا خانواده خوانده مي­شود، سپس نان جويي را كه نمادي از استمداد وبركت خواهي از مولا علي(ع) براي صاحب خانه و ساير حاضرين است به ترتيب مي­چرخد وهركس ضمن برداشتن تكه­اي از نان دعايي را مي­خواند و در پايان سخنراني با مضامين بركت خواهي، فقر وغناي واقعي، مقام صبرو... به فراخور وضعيت خانواده­ انجام مي­گردد ودرضمن گفت وگوي­هاي دوستانه بين ميهمانان و ميزبان نيز خالي از لطف نخواهد بود. براي يك شكل بودن مراسمي كه درخانه­هاي مختلف و توسط گروههاي مختلف دانشجويي برگزار مي­گردد، رنگ سفره درتمامي مراسم­ها سبز انتخاب گرديده است، گرچه آنچه كه اصل است محتوا ومعنويت برنامه است.
تاكنون اين سفره­ها بر فرش درد بسياري از خانواده­ها گسترده گرديده واز آن هنگام تاكنون اتفاقات زيادی دال بر نظر و توجه خاص مولا رخ داده است و وضعيت خانواده­هاي زيادي با لطف الهي، تلاش دانشجويان و همت خانواده­ها تغيير كرده است، از نجات خانم باردار وكودكش،‌ تهيه مقدمات عمل فوري قلب كودك خانواده­، تهيه مسكن براي خانواده­اي كه در رختكن زمين فوتبال به سرمي بردند، تا تغيير وضعيت درسي، روحي كودكان خانواده­هاو... دربسياري از موارد خانواده­ها از آرزو وخواست قلبي خود براي برگزاري يك سفره در خانه ياد كرده­اند و مراجعه جمعيت را نشاني از لطف خدا دانسته ­اند وبه لطف خداوند و ياري مولا علي(ع)گامهاي كوچكي برداشته شده است كه البته در پهناي محروميت و فقر بسيار كوچك وناچيز است و اميد است خداوند با ما توفيق مجاهدت و تلاش بيشتر در اين راه عنايت نمايد.
اصول كلي مراسم دعا
1-اصل برابري:‌اين اصل به معناست كه هيچ انساني بر ديگري برتري ندارد مگر بر پايه ملاك تقوا و پرهيزگاري كه ميزان آن نزد خداوند است. پس به عنوان اشخاصي كه ميهمان خانه­اي از خانه­هاي محرومان شده­اند اين جمع به خود اجازه نمي­دهدكه دراين مراسم درجايگاه پرسشگر و يا كسي كه به وضعيت خانواده از منظري بالاتر نگاه مي كند قرار گرفته و غرور و شخصيت افراد را جريحه دارنمايد. لذا اگر لازم به پر كردن پرسشنامه و يا موارد ديگر براي رسيدگي به مشكلات خانواده بود،‌اين كار بايد مخفيانه و به صورت غير مستقيم باشد
2-اصل وحدت:‌يكي از دلايل برگزاري اين برنامه­ها ايجاد همدلي و وحدت ميان دانشجويان و اعضاء جمعيت و نيز خانواده­ها است. اين وحدت در ساده ترين شكل در يكدستي لباس افراد شركت كننده در مراسم مي باشد. به اين منظور استفاده از لباس آبي براي آقايان و مقنعه آبي براي خانمها توصيه مي شود.رنگ آبي نشان از بخشش و توجه به ديگران دارد و به انديشه هاي جمعيت نزديكي دارد.
3-اصل هماهنگي:از جمله اصول مهم در مراسم است كه افراد را از تكروي و رسيدگي فردي و مقطعي و بدون برنامه به خانواده­ها برحذر داشته و رسيدگي به وضعيت هر خانواده را ملزم به شورا وهماهنگي با افراد مربوطه مي­داند.تجربه ثابت كرده است كه اين حضورها در بسياري موارد آثار مخربي را بر خانواده و نيز بر خود دانشجو داشته است.
نكات حائز اهميت
1- پرهيز از هر گونه مجادله و مباحثات اعتقادي وسياسي در حين مراسم، چرا كه هدف از اين مراسم چنگ زدن به مشتركات براي نزديك ساختن دلهاست و به قول معروف براي وصل كردن است،‌نه فصل كردن.
2- پرهيز از بي احترامي و جدل با خانواده­ها به هر دليل.
3- پرهيز از دخالت در امور شخصي و خصوصي خانواده­ها و داخل شدن در مباحثي اينگونه هر چند كه خود آنها آغاز گر وسوق بخش آن باشند.
4- پرهيز دادن از قول و وعده به خانواده­ها.
5-پرهيز از بها دادن و گوش كردن به درد ودلهاي خانواده­ها كه جنبه سوال و درخواست مي­يابد.در اينگونه موارد بهتر است موضوع بحث به طريقي عوض شود.
6- پرهيز از انجام اموريكه درآن محله عرف نبوده و باعث ايجاد دردسر و جلب توجه براي خانواده مي­گردد.
7- پرهيز از حضور بي­مورد و تعريف نشده بعدي در غالب سرزدن به خانواده­ها كه به تجربه ثابت گرديده است كه سودمند نمي­باشد.هر حضور و سر زدني بايد از جايگاهي تعريف شده صورت گيرد،‌ براي مثال ممكن است شخصي براي تدريس به كودكان خانواده­ها مراجعه نمايد كه دراين صورت نيز بهتر است تنها به وظيفه­اي كه تعريف شده عمل نمايد تا در صورت بروز درخواست­هاي ديگر از جانب خانواده­ها، ايجاد مشكل نگردد.





»
 
مراسم دعا در بيمارستانها :
از جمله فعاليتهاي هفتگي جمعيت ، برگزاري مراسم دعا در بيمارستانها و مراكز مددجويي مي باشد. در بيمارستانها اين مراسم با حضور دانشجويان ، والدين كودكان بيمار و حتي در برخي شرايط ، خود كودكان انجام مي پذيرد. و فضايي يكدل و صميمي براي همدردي با والدين و تسكين آلام آنها ايجاد مي گردد و به آنها اين امكان را مي دهد كه علاوه بر شركت در فضاي معنوي دعا و نيايش ، بتوانند مشكلاتي را كه با آن مواجه مي باشند نيز مطرح نمايند .اين مراسماز نظر روحي تاثير خوبي داشته و استقبال و اشتياق خانواده ها باعث گرديده كه اين مراسم جزو برنامه هاي ثابت جمعيت باشد

»
 
خانواده هاي محروم(به ويژه كودكان محروم)
شايد بتوان گفت كه در حال حاضر بيشترين فعاليت جمعيت در اين بخش متمركز شده است. فعاليت در خانواده هاي محروم در از برگزاري مراسم دعا در خانه محرومين آغاز و در مراحل كميته هاي مختلفي براي بهبود بخشيدن به وضعيت اين خانواده ها تشكيل گرديده است.
1ـ مراسم دعا در خانه محرومين: اين برنامه با كمك دانشجويان و خيرين اجرا گرديده و هدف از آن ايجاد ارتباط نزديكتر و مشاهده معضلات خانواده ها از نزديك و ايجاد همدلي و نزديكي بين دانشجويان و اين خانواده ها بوده است. در اين مراسم علاوه بر خواندن دعا و طرح مباحث اخلاقي ـ انساني، سفره اطعامي پهن شده و نيز مايحتاج خانواده ميزبان براي مدت يك ماه به صورت خشك از محل كمكهاي دانشجويان و حاضرين در مراسم و خيرين به خانواده اهدا مي گردد.
كميته هاي تشكيل شده كه از بررسي و جمع بندي مشكلات خانواده ها حاصل گرديده است عبارتند از:
1ـ كميته بهداشت و درمان 2ـ تحصيلات 3ـ اجتماعي 4ـ فرهنگي و هنري
1ـ كميته بهداشت و درمان :اين كميته در 2 بخش به فعاليت مي پردازد:
1ـ فعاليت در خدمت رساني موردي ، در صورت برخورد با موارد حاد كه بيماري
كه نيز به اقدام سريع دارد جمعيت به صورت موردي اقدام مي نمايد. تا كنون در بسياري از موارد از اين دست، بردن به پزشك، تهيه دارو ، عكسبرداري، سي تي اسكن و ..توسط دانشجويان پزشكي و دندانپزشكي عضو جمعيت صورت پذيرفته است. با توجه به افزايش تقاضا و كمبود امكانات يك جمع دانشجويي در پاسخگويي ، جمعيت در ايجاد برنامه اي مناسب براي همكاري با موسسات ذي ربط در سامان بخشي به اين بخش مي كوشد.
2ـ برنامه ريزي جهت ايجاد برنامه اي دراز مدت در جهت اطلاع رساني به خانواده ها بهبود بخشيدن به وضعيت بهداشتي خانواده ها.
3ـ كميته اجتماعي: اين كميته با آسيب شناسي خانواده ها پرداخته و مواردي نظير كودك آزاري، فروش كودكان ، اعتياد خانواده ها و ... را مد نظر دارد. علاوه بر فعاليتهاي تحقيقي و پژوهشي كه بيشتر جنبه آماري دارد ، اين كميته در جهت پيشگيري و درمان نيز در برخي از موارد عمل كرده است. اين كميته مواردي چون كودكان بي سرپرست و بد سرپرست را نيز مد نظر قرار داده و به رايزني با برخي موسسات بيمه براي تعريف نوعي بيمه
براي كودكان بي سرپرست پرداخته است.
4ـ كميته تحصيلات: اين كميته با پيگيري وضعيت تحصيلي كودكان خانواده ها ، در صورت نياز از نيرويهاي داوطلب دانشجو براي ايجاد كلاسهاي تابستاني ، جبراني و تقويتي براي كودكان كمك مي گيرد . اين كميته با همكاري كميته فرهنگي ، براي شاگردان ممتاز خانواده ها موارد خاص تشويقي را اعمال و ارتقاء درسي كودكان را مورد تشويق قرار مي دهد . اين كميته در صدد تعريف نوع خاصي از بورس تحصيلي براي كودكان ممتاز مي باشد. اين كميته باهمكاري كميته فرهنگي ، براي شاگردان ممتاز خانواده ها موارد تشويقي خاصي را اعمال و ارتقاي درسي كودكان را مورد تشويق قرار مي دهد . اين كميته در صدد تعريف نوع خاصي از بورس تحصيلي براي كودكان ممتاز مي باشد.5ـ كميته فرهنگي هنري: از جمله فعاليتهاي اين كميته كه هدفش در درجه اول ارتقاي سطح فرهنگي خانواده هاست ، برگزاري مسابقات كتابخواني در سطح خانواده ها با جوايز نفيسي چون سفر به مشهد مقدس ...مي باشد

»
 
كودكان كار
1ـ برگزاري برنامه هاي تفريحي در روزهاي تعطيل همچون بردن اين كودكان به اماكن تفريحي( شهربازي، پارك آبي، سينماو...)
2ـ ارائه و اجراي طرح تدريس براي كودكان كه به مدت يك سال به گروهي از كودكان به ويژه كودكان مهاجر افغاني آغاز و تا بازگشت آنها به ميهنشان ادامه يافت كه تعدادي از اين كودكان طي اين مدت قادر به خواندن و نوشتن شدند.
3ـ تشكيل گروه موسيقي از كودكان كار مشغول به نوازندگي در خيابان و اجراي برنامه در دانشگاه توسط اين گروه.

»
 
كودكان فراري و بزهكار
1ـ فعاليت مستمر به مدت 2 سال در زمينه برنامه ريزي تحصيلي و تدريس براي كودكان فراري مستقر در "خانه سبز"
2ـ ايجاد گروههاي هنري و فرهنگي ب سرپرستي دانشجويان از اين كودكان (ايجاد گروههاي "تئاتر مهر" و "تواشيح" معراج نور" از اين دست مي باشند.
3ـ ايجاد طرح هاي پژوهشي و تحقيقي براي دانشجويان عضو جمعيت در ارتباط با كودكان فراري
4ـ برگزاري سمينار "بررسي وضعيت كودكان فراري در ايران "در اسفند 79
5ـ ايجاد فضايي براي حضور كودكان فراري و بزهكار در ساير فعاليتهاي جمعيت از جمله رسيدگي به كودكان سرطاني...كه تأثير بسيار مثبتي در روحيه اين كودكان داشته است.
6ـ ارائه طرح "خانه هاي مشترك" در قالب خوابگاههاي دانشجويي كه
اعضاء داوطلب در آن به صورت مشترك با كودكان فراري همخانه شده و ضمن تحصيل بر اين كودكان نظارت دارند
.اين طرح از سال79 تا به حال به "شوراي شهر"، "وزارت علوم"، "شوراي انقلاب اسلامي " ، "وزارت كشور" و"بهزيستي "ارائه گرديده است كه متأسفانه تا به حال پاسخ مناسبي به آن داده نشده است.

»
 
کودکان بی سرپرست
1ـ تحقيق و پژوهش و كارهاي عملي با كودكان بي سرپرست در زمينه تئاتر درماني
2ـ ارائه برنامه هاي تفريحي و فرهنگي نظير جشن و بردن كودكان به مراكز تفريحي و...
3ـ تشويق كودكان به فعاليتهاي فرهنگي ـ هنري هويت بخش به كودكان با ايجاد جشنواره اي با عنوان جشنواره "فرزندان مهر" جهت ارائه كارهاي فرهنگي و هنري كودكان بي سرپرست
4ـ ارائه طرح "فردا سازان " جهت ايجاد حسابهاي پس انداز به نام كودكان بهزيستي و ايجاد هيئت امناء براي هر كودك كه در تصميم گيري و تحصيل اين كودكان صاحب نظر و مسئول باشند.
5ـ اجراي مراسم عيد نوروز به همراه مراسم سنتي "حاجي فيروز " در مراكز بهزيستي و اعطاي عيدي و هدايا به كودكان

»
 
سمينار بررسي وضعيت كودكان خياباني:
اين سمينار در تاريخ 7/12/79 توسط جمعيت امام علي (ع) و با همكاري جهاد دانشگاهي الزهرا و انجمن دانشجويي دانشكده روان شناسي برگزار شد. اين مراسم شامل سخنراني ، پرسش و پاسخ و نمايش فيلم و گزارش بود و در آن جمع كثيري از دانشجويان ، اساتيد و دست اندركاران امور كودكان فراري و خياباني حضور داشتند. موضوعات مطرح شده در اين سمينار پيرامون علل رواني ، خانوادگي ، جامعه شناختي و اقتصادي فرار كودكان ، نقش طلاق ، ديدگاه جامع نسبت به كودكان فراري و خياباني ، كودكان كارتون خواب، ويژگيهاي رفتاري كودكان فراري و فعاليتهاي مراكز جمع آوري و نگهداري اين كودكان و نوجوانان بود . در اين مراسم از مؤسس و طراح طرح جمع آوري كودكان خياباني تقدير تشكر به عمل آمد
;



;



»
 
بسمه تعالي

سمينار بررسي وضعيت كودكان سرطاني:
اين سمينار درهشتم آبان ماه1379 با هدف بررسي و طرح ابعاد گوناگون مشكلات و معضلاتي كه خانواده هاي كودكان سرطاني با آن دست به گريبان هستند ، طي 5 روز متوالي برگزار گرديد .اين سمينار در سه بخش پزشكي ، روان شناسي و هنري برگزار شده و داراي قسمتهاي جنبي نظير پخش فيلم ، كارگاههاي آموزشي ، انجمنهاي خيريه، ميز گرد هاي مشترك و اجراي برنامه در بيمارستانها بوده و از نظر گسترش مضوعي درنوع خود بي نظير بوده است . در بخشهاي مختلف سمينار ، متخصصين به نام و طراز اول در هر بخش حضور داشته و به ارائه ديدگاهها ي خود در مورد كودكان مبتلا به سرطان ومعضلا ت آنها پرداختند. در بخش پزشكي اين سمينار موضوعاتي نظير :كودكان مبتلا به سرطان و ديد اجتماع نسبت به آنان ، عوامل مؤثر در ابتلا به اين بيماري و روشهاي پيشگيري ، اقدامات انجام شده در جهت بهبود وضعيت اين كودكان در ايران و مقايسه وضعيت كودكان مبتلا به سرطان در ايران و ساير كشورهاي جهان ،پيشرفتهاي حاصل شده در درمان اين بيماري سخنراني شد . ازجمله شركت كنندگان در بخش پزشكي ، سركار خانم دكتر وثوق ، دكتر آل بويه ، دكتر مهرور و سركار خانم دكتر موسوي بودند .كارگاه آموزشيبرگزار شده در اين بخش شامل آموزشهاي پزشكي در مورد انواع سرطان در كودكان و شيوه هاي تشخيص زودهنگام و سريع و تاثير آن در بهبودي اين بيماري بود. همچنين در اين بخش ، نتايج آمارگيري جمعيت از بيمارستانهاي كودكان سرطاني در تهران ارائه و مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
دربخش روان شناسي ، روان شناسان و روان پزشكان در مورد معضلات و مشكلات روحي-رواني كودك مبتلا به سرطان و خانواده او، ديدگاه روان پزشكي در مورد كودكان مبتلا به سرطان ، والدين كودكان سرطاني و مباحث روان درماني و انرژي درماني و كاربرد آنها در درمان كودكان سرطاني مورد بررسي قرار گرفت . در اين بخش سركار خانم احمدي از مؤسسه مادران امروز ، دكتر فربد فدايي روانپزشك ، دكتر افشنگ ، روان شناس و دكتر دادخواه ،مسئول امور بن الملل سازمان بهزيستي شركت داشتند . همچنين خانم چيستا يثربي روان شناس و محقق در زمينه ادبيات كودكان در مورد “ كودك و اسطوره هاي مرگ در ادبيات “ سخنراني كردند و كارگاه اموزشي شيوه هاي آرام سازي درد در كودكان برگزار گرديد.
در بخش هنري به اثرات درماني هنر در زندگي ،‌ از جمله تئاتردرماني ، قصه درملني ، بازي درماني و موسيقي درماني پرداخته شد و كارگاههاي متنوعي در اين زمينه ها از جمله بازي درماني و قصه درماني برگزار شد . در اين بخش دكتر قطب الدين صادقي، آقاي مهدي اسماعيلي و سركار خانم دهقان از موسسه شوراي كتاب كودك حضور داشتند .در مراسم افتتاحيه اين سمينار ديدگاهها ي جمعيت امام علي (ع) در مورد كودكان مبتلا به سرطان ، معضلات روحي ، اجتماعي و اقتصادي كه اين كودكان و خانوادههاي آنها با آن دست و پنجه نرم مي كنند مطرح شده و جمعيت طرح جامعي براي رفع اين مشكلات ارائه نمود.
افتتاحيه اين سمينار هشتم آبان ماه مصادف با تولد انسيه ميرزاي كودك عزيز 6 ساله مبتلا به سرطان بود . اين مراسم با حضور والدين انسيه و ساير خانواده هايي كه كودكان مبتلا به سرطان خود را از دست داده بودند و توسط ايشان افتتاح شد .
;



»
 
1
 
 

 

 

 

 



 

 

 
    

بهترين حالت براي مشاهده ي اين وبلاگ : وضوح 768 * 1024