Sunday, April 10, 2005

» گزارشی از همایش " بررسی معضلات کودکان در ایران "
 


برگزارکننده : جمعیت امداد دانشجویی امام علی (ع)
همکار: فرهنگسرای دانشجو(شفق)
زمان : 6 / اسفند / 1383


همایش بررسی معضلات کودکان در ایران روز 5 شنبه 6 اسفند 1383 برگزار گردید. این همایش مقدمه ای بود برای طرح طفلان مسلم که جمعیت قصد دارد همه ساله در دهه اول ماه محرم در پیروی از سیره عملی امام حسین (ع) در ظلم ستیزی و یاری رسانی به کودکان مورد آزار و ستم برگزار نماید. طرح طفلان مسلم در حقیقت یاری رسانی به کودکان مورد ظلم است ودو کودک مسلم بن عقیل برادر امام حسین (ع) که منادی و پیام آور حق و آزادی برای مردم کوفه بودند به سبب آزارهایی که بر آنها رفت ، سرگردانیها و گریز و نهایتا شهادت سمبل مظلومیت کودکان می باشند.جمعیت امام علی (ع) قصد دارد در این طرح کلیه انسانهای عاشق آزادگی و ارادتمند به امام حسین و یاران فداکارش را جذب کند.
همایش شش اسفند با هدف طرح برخی از معضلات کودکان ، به ویژه کودکان کار ، کودکان فراری،کودکان بزهکار،کودکان متکدی و یا مورد آزارو سوء استفاده ، کودکان مبتلا به بیماریهای خاص و یا معلولیت که در شرایط بدی به سر می برند برگزار گردید. در این همایش ابتدا اهداف برگزاری این همایش توسط هیئت دبیران عنوان گردید . این هیئت هدف از این همایش را طرح مسائل کودکان امروز جامعه ایران برای عموم مردم و به ویژه دانشجویان که قشر فرهیخته جامعه هستند طرح ساخته و تعامل بین انجمنهای غیر دولتی به عنوان یکی از ارکان مهم جامعه مدنی را از سایر اهداف این همایش برشمرده و اذعان کردند که هدف از این همایش ارائه صرف مطالب تئوری نبوده فلذا از کسانی که هم اکنون در حیطه کودکان و معضلات آنان فعالیت عملی دارند دعوت به عمل آمده است. درادامه اضافه نمودند که در این همایش از مطالب عنوان شده و بحث های انجام گرفته به دنبال تدوین دستورالعملی جامع و کارشناسی شده جهت اقدامات عملی در سالهای عملی می باشیم که سه رکن مهم آن کارشناسان و فرهیختگان در حوزه های مربوطه به عنوان خط دهندگان ، دانشجویان به عنوان همفکران ، بستر سازان و فرهنگ سازان و مجریان طرح ها و مردم به عنوان مشارکت کنندگان آن خواهند بود فلذا تقریبا تمام جامعه در این معضلات دخیل خواهند بود . برگزار کنندگان همچنین بر غیر سیاسی بودن و مستقل و دانشجویی بودن این حرکت تاکید کرده و آن را لازمه دوام یک حرکت اجتماعی پویا و پایا دانستند.
در این همایش از بیشتر انجمن های غیر دولتی فعال در زمینه کودکان دعوت گردیده و در سخنرانی ها نیز از دانش و تجربه یرخی از اعضای این انجمن ها بهره گرفته شده بود . از جمله افراد سخنران در این همایش خانم فتح ا.. زاده مدیر عامل انجمن حامیان حقوق کودک و مددکار کانون اصلاح و تربیت ابتدا توضیحاتی را درباره حقوق کودک و کودکان قربانی و بزهکاری در کودکان ارائه کرده و عوامل ایجاد بزه در کودکان را برشمردند، سپس به نیازها و کمک هایی که کودکان بزهکار برای نجات از ورطه بزه و ادامه زندگی سالم نیاز دارند اشاره نمودند و مراقبتهای بعد از خروج را در این راستا بسیار ضروری دانستند. سخنران بعدی همایش جناب آقای حسنی از انجمن حمایت از کودکان کار بودند . ایشان در ابتدا به اهمیت اینگونه همایشها در اطلاع رسانی به عموم مردم و نیز ایجاد حساسیت در جامعه نسبت به وضعیت کودکان اشاره و از برگزار کنندگان همایش قدردانی نمودند و در ادامه سخنان خود به تعریف کار و کار کودکان پرداخته و فقر و عدم آموزش را از جمله دلایل پیدایش این پدیده عنوان کردند . بی هویتی و عدم داشتن شناسنامه نیز در دنباله معضلات کودکان کار مورد بحث قرار گرفت . در نهایت برخی از اقدامات انجمن حمایت از کودکان کار اشاره نموده و در نهایت اشاره نمودند که در زمینه معضلات اجتماعی که در جامعه ریشه دوانده است اقدامات چند انجمن غیر دولتی محدود نمی تواند امید بخش و باعث دلخوشی باشد و باید عزم را برای کار در این زمینه جزم نمود.
در بخش دوم همایش در بعد از ظهر و در ادامه سخنرانی ها سرکار خانم مشایخ به سخنرانی درباب موضوع " موانع قانونی بر سر حمایت از حقوق کودکان " پرداختند. ایشان در ابتدای سخنان خود مخاطبان را که بیشتر دانشجو بوده اند دعوت به مطالعه کتب مرجع قانون کشور از جمله قانون اساسی به عنوان کاملترین و لازمترین کتاب نمودند و اشاره کردند که در این قانون نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر 6 اصل است که اصل پنجم آن را عدل و اصل ششم را رسیدن به فضیلت و کرامنت والای انسانی و آزادی توام با مسئولیت در پیشگاه خداوند برشمردند و شرط اول برای رسیدن به این مطلوب را بکارگیری فقه پویا توسط علمای مجتهد برشمردند.ایشان در بخش دیگری از سخنان خود تضادهای قوانین موجود در کشور برای کودکان از جمله قانون حمایت از کودکان و قوانین کیفری پرداخته و تغییرات در این زمینه را شدنی دانستند و ادامه دادند که حق همواره گرفتنی بوده است و نه دادنی و در زمینه کودکان بسیار جای خرسندی است که هم اکنون دانشجویان به مسایل اجتماعی گرایش پیدا کرده و مثلا یک دانشجوی دانشگاه صنعتی اینقدر در زمینه کودکان خیابانی و مسایل آنها دقیق شده است و در این باب تامل می کند.ایشان در ادامه دین اسلام را خیمه بزرگی دانستند که ستون آن عدالت است و امام علی (ع)را عدالت مجسم دانستند.خانم مشایخ در ادامه صحبتهایشان به تضادها و موانع حقوقی حمایت از کودکان را به صورت دقیق و موردی اشاره نمودند.
از جمله سایر سخنرانها در این همایش سرکار خانم الهام شریفی از دانشگاه توان بخشی و بهزیستی بودند که به شیوه های عملی به کار برده شده در سه سطح پیشگیری درمان موقت و بلند مدت برای کودکان خیابانی در 5 کشور موفق منتخب از 5 قاره به صورت کامل و مفصل اشاره نمودند.
سپس سرکار خانم زمانی مدیر عامل موسسه دوستی روزبهان درباره کودکان سرطانی و معضلات آنها و خانواده هایشان توضیحاتی ارائه دادند . ایشان به اهمیت کمک های هنری و فرهنگی در کنار مالی برای ارتقاء وضع روحی کودکان مبتلا به سرطان اشاره نموده و با توجه به این که فرزند خودشان مبتلا به این بیماری بوده است ، مشکلاتی را که کودک و خانواده با آن مواجهند را به تفضیل بیان نمودند.
ایشان دو جنبه نگرش و برخورد با بیماری از سمت خانواده و جامعه و امکانات بهداشت و درمان را در سیر درمان بیماری و نتیجه بخشی آن موثر دانستند و عدم مناسب بودن امکانات بهداشتی و مراقبتها و عدم توجه به استاندارد بودن بیمارستانها را از جمله موارد تاثیر گذار در عدم نتیجه بخشی درمان دانستند همچنین خانم زمانی اشاره کردند که نیروهای داوطلب با آموزشهای لازم می توانند در زمینه آموزش و ایجاد فضای امید در این عرصه مفید باشند. ایشان هدف مهم انجمن دوستی روزبهان که به یاد و نام فرزند ایشان روزبه تاسیس گردیده است را نیز همین کمک های روحی – روانی به کودکان و خا نواده های آنها برشمردند .
از سایر سخنرانان این همایش سرکار خانم قاسم زاده با مبحث کودک آزاری بودند که ابتدا به توضیح انواع آزارها در کودکان پرداختند و موضوع مطرح شده را به دلیل کستردگی و افزایش آن و نیز آسیب پذیری کودکان مهم دانستند سپس به دلایل بروز کودک آزاری اشاره نموده و دلیل پایین بودن آمار کودک آزاری در کشور ما را در برخی موارد عدم ثبت و اهمیت دادن به موضوع ذکر کردند.در باره راهکارهای موجود ایشان در سطوح مختلف به فقرزدایی ، آموزش و اطلاع رسانی دقیق از طریق رسانه ها اشاره و از کم توجهی و درگیر نساختن رسانه ها به ویژه صدا و سیما به مباحث مربوط به کودکان و آسیب های آنها گلایه نمودند.
آخرین سخنران در این همایش آقای مصطفی جانقلی از سازمان زندانها بودند. ایشان که مستقیما از ماموریت کاری در شهر زاهدان خود را به این همایش رسانده بودند موضوع بحث خود را در ارتباط تنگاتنگ با این سفر یعنی " استفاده از کودکان در حمل مواد مخدر " قرار دادند که با تصاویر و توضیحاتی مفید همراه بود . ایشان در سخنرانی خود به استفاده از کودکان در زابل و زاهدان به عنوان انباره مواد مخدر اشاره نموده و در آمد کودکان در هر یک از این سفرهای قاچاق را 30 تا 40 هزار تومان برشمردند.همچنین سوء استفاده از کودکان در بازارهای زابل ، قشم و بندر عباس برای فروش کالاهای غیر مجاز و به ویژه خرید و فروش قاچاقی بنزین به کشورهای همسایه را از جمله مشاغل کودکان منطقه شمردند و اشاره کردند که با مطالعه بر روی کودکان در کانون اصلاح و تربیت زاهدان این نکته مشهود گردیده است که کودکان این کانون همه بومی نبوده و مهاجرینی از تمام مناطق ایران به ویژه استانهای ایلام ، خراسان ، مازندران و ... بوده اند که تنها به کودکان محدودنشده بلکه گریبان زنان را نیز گرفته است و به دنبال آن اشاره به وضعیت کودکانی داشتند که این زنان در زندان به دنیامی آورند. کودکانی که کودکیشان در زندان می گذرد.در پایان ایشان درمان دردها را در گرو گریز از شعار گرایی و گرایش به عمل و استفاده از نیروهای داوطلب و علاقمند از جمله نیروهای دانشجو دانستند و درپایان اشاره کردند که این کودکان که امروز از آنان سخن رفت ، فردا مردان وزنانی هستند که حقشان را به هر روشی که بخواهند از جامعه مطالبه خواهند نمود.

 
 

 

 

 

 



 

 

 
    

بهترين حالت براي مشاهده ي اين وبلاگ : وضوح 768 * 1024